Otázky štítky: Výchova a osvěta k udržitelnému rozvoji

8.4.2 Jaké jsou možnosti občanů uplatňovat své podněty a účastnit se projednávání záměrů městské části v oblasti vzhledu městské části, projednávání investičních záměrů městské části (zvyšování kvality politické kultury)?

MČ Praha 10 se problematice zapojování veřejnosti věnuje. Možnosti občanů uplatňovat své podněty a náměty k záměrům města, ať už se to týká úprav veřejných prostor, parků či ulic, mohou několika způsoby. Každý významnější i lokálnější záměr města je prezentován veřejnosti se snahou získat zpětnou vazbu. A to formou místních setkání, výstav, prezentací či dnů …

8.4.2 Jaké jsou možnosti občanů uplatňovat své podněty a účastnit se projednávání záměrů městské části v oblasti vzhledu městské části, projednávání investičních záměrů městské části (zvyšování kvality politické kultury)? Číst více »

7.3.2 Nabízí městská část sama nebo ve spolupráci s dalšími organizacemi (např. NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), statutárním městem) bezplatnou odbornou podporu (např. online poradnu, pravidelnou linku pomoci, odpovědní rubriku zpravodaje) občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňováním principů udržitelného rozvoje (např. pomoc při likvidaci odpadu vč. nebezpečného, poradenství spojené s energetickými úsporami, informace o dobrovolnické práci, biopotravinách a další)?

MČ Praha 10 v určité míře nabízí odbornou podporu občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňování principů udržitelného rozvoje. V roce 2019 MČ Praha 10 otevřela Kontaktní centrum bydlení, které je určeno pro obyvatele městské části a jehož prostřednictvím je od té doby poskytováno základní poradenství v oblasti dostupného a sociálního bydlení na Praze 10. …

7.3.2 Nabízí městská část sama nebo ve spolupráci s dalšími organizacemi (např. NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), statutárním městem) bezplatnou odbornou podporu (např. online poradnu, pravidelnou linku pomoci, odpovědní rubriku zpravodaje) občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňováním principů udržitelného rozvoje (např. pomoc při likvidaci odpadu vč. nebezpečného, poradenství spojené s energetickými úsporami, informace o dobrovolnické práci, biopotravinách a další)? Číst více »

7.3.3 Iniciuje městská část – ať vlastním pořádáním nebo podporou jiných subjektů – pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ano, jak jsou volena témata pro tuto osvětu?

MČ Praha 10 iniciuje pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje jak vlastním pořádáním, tak i podporou externích subjektů. Témata pro tuto osvětu jsou volena shodou členů vedení, koordinátora MA21 a příslušných zaměstnanců ÚMČ Praha 10. Podporovány jsou jak aktivity v oblasti životního prostředí, tak i zdravotní, sociální, kulturní a také zajímavé aktivity komunitního charakteru.  …

7.3.3 Iniciuje městská část – ať vlastním pořádáním nebo podporou jiných subjektů – pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ano, jak jsou volena témata pro tuto osvětu? Číst více »

7.2.4 Podporuje městská část vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), profesními sdruženími)?

MČ Praha 10 spolupracuje s některými organizacemi, které se zabývají udržitelným rozvojem, např. SSEV Pavučina, Ekocentrum Podhoubí, Středisko ekologické výchovy hl. m. Prahy Toulcův dvůr, Sdružení Mladých ochránců přírody, akreditovaná ekocentra ČSOP (na Praze 10 ČSOP „Natura, quo vadis?“ a ČSOP Nyctalus), Sdružení Tereza a další. Příkladem síťování může být akce ke Dni Země, kterou …

7.2.4 Podporuje městská část vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), profesními sdruženími)? Číst více »

7.3.1 Zajišťuje městská část systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje?

MČ Praha 10 v současnosti nezajišťuje systematickou přípravu vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje. V minulosti se například uskutečnilo jednorázové školení učitelů základních škol ve středisku ekologické výchovy Toulcův dvůr, z.s. na téma hospodaření s vodou. Téma vzdělávání, osvěty, proškolování pedagogů i žáků prolíná strategickými cíli dokumentu “Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10“ STRATEGICKÝ CÍL …

7.3.1 Zajišťuje městská část systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? Číst více »

7.3.5 Jsou pokryty vzdělávacími akcemi všechny cílové skupiny populace městské části?

MČ Praha 10 se se snaží organizovat a podporovat aktivity pro všechny cílové skupiny obyvatel, ale je ve své snaze na počátku. Osvětové akce se ale těší velkému zájmu obyvatel. Vzdělávacími akce cílí především na žáky a pedagogické pracovníky, děti předškolního věku, rodiny s dětmi, seniory. MČ Praha 10 pořádala v roce 2019 seminář NSZM …

7.3.5 Jsou pokryty vzdělávacími akcemi všechny cílové skupiny populace městské části? Číst více »

7.3.4 Je vyhodnocován dopad akcí z hlediska působnosti na obyvatele? (anketa, dotazník)

MČ Praha 10 se snaží vyhodnocovat dopad svých akcí v oblasti udržitelného rozvoje z hlediska působnosti na obyvatele. Tomu napomáhá i nově zřízená pozice v rámci úřadu MČ “koordinátor sousedských aktivit”, který mapuje a síťuje aktéry a následně vyhodnocuje dopad pořádaných akcí na obyvatele. Ankety mezi obyvateli byly provedeny několikrát i v rámci vyhodnocování realizace …

7.3.4 Je vyhodnocován dopad akcí z hlediska působnosti na obyvatele? (anketa, dotazník) Číst více »

7.2.2 Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu městské části pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj?

Prostředky nevládním neziskovým organizacím jsou poskytovány formou dotačního řízení MČ Praha 10 v oblastech uvedených v bodě 7.2.1. Zároveň mohou využívat dotační řízení vyhlašované Magistrátem hl. m. Praha. Větší část finančních prostředků v rámci dotačního řízení MČ Praha 10 je poskytována NNO v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje, např. v roce 2020 poskytnuta částka …

7.2.2 Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu městské části pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Číst více »

7.2.3 Pokud v dané městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nepůsobí, iniciuje městská část zajištění činností, resp. témat souvisejících s VUR z jiných zdrojů? jakých?

V hlavním městě Praze i na městské části Praha 10 je dostatek institucí zabývajících se problematikou vzděláváním pro udržitelný rozvoj. Jejich činnost je podporována z dotačních programů. Městská část podporuje jejich činnost také formou mediální podpory, propagace a zapůjčením prostor a vybavení. Městská část podporuje v případě zájmu zvenčí vznik nových organizací, nicméně stěžejní je pro …

7.2.3 Pokud v dané městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nepůsobí, iniciuje městská část zajištění činností, resp. témat souvisejících s VUR z jiných zdrojů? jakých? Číst více »

7.1.2 Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován městskou částí (městská část zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)?

MČ Praha 10 nemá zaveden systém hodnocení vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách. Monitoring lze provést z výročních zpráv, vzdělávacích programů a akčního plánu jednotlivých škol. Informace o vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj je zachycena ve školních vzdělávacích programech, výročních zprávách, zprávách z České školní inspekce apod.  Výroční zprávy o činnosti základních škol jsou zpracovány …

7.1.2 Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován městskou částí (městská část zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? Číst více »