Zvyšování komfortu městské hromadné dopravy je dlouhodobý cíl hl. m. Prahy, který je zakotven a promítnut do řady strategických dokumentů. Strategické cíle v této oblasti jsou obsaženy v „Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí“ a konkrétní aktivity lze nalézt v dokumentech společnosti ROPID.
Zvyšování komfortu městské hromadné dopravy probíhá v řadě oblastí:
- standardy obsaditelnosti:
na základě zkušeností z provozu a výsledků zkoušek obsaditelnosti vozidel z let 2016 a 2017 byla provedena úprava těchto standardů ke zvýšení komfortu cestování.
- standardy docházkových vzdáleností:
běžná vzdálenost zastávek 400 m (resp. 800 m pro nízkopodlažní zástavbu).
- standardy zastávek Pražské integrované dopravy:
zpracován standard přestupních bodů a zastávek společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje.
- zvyšování atraktivity železniční dopravy:
nabízený komfort železničních vozidel a zapojení železnice do integrovaného dopravního systému.
- zvyšování atraktivity tramvajové dopravy:
aktuálně více než 50% vozů s klimatizací, vyhlášený záměr navyšovat tento poměr až na 100%.
-
popis nízkopodlažních vozidel lze nalézt na stránkách Dopravního podniku Praha. V oblasti bezbariérového zpřístupňování městské hromadné dopravy jsou realizovány následující kroky:
-
nákup nízkopodlažních tramvají 15T ForCity (celkem 250 ks) – dokončen,
-
rekonstrukce vybraných vysokopodlažních tramvají formou instalování nízkopodlažní části (např. prostřední článek tramvaje) – např. typ KT8D5.RN2 nebo T3R.PLF,
-
průběžná obnova vozového parku autobusů výhradně nízkopodlažními vozidly,
- statistiky ohledně nízkopodlažních vozidel jsou dostupné na stránkách společnosti TSK Praha.
-
-
podpora multimodality:
-
probíhá mimo jiné formou zlepšování přestupních vazeb a vznikem nových přestupních možností. Příkladem je realizace sdružených tramvajových a autobusových zastávek, kde u jedné nástupní hrany lze přestoupit komfortně mezi tramvají a autobusem (např. zastávka Na Hroudě, Chodovská, Pod Jezerkou, Čechovo náměstí apod.),
-
významnou investicí na území MČ Praha 10 je vznik a zkvalitňování přestupní vazby na železniční dopravu – z nedávné minulosti rekonstrukce železniční stanice Praha-Hostivař,
- v současné době realizace železničních stanic Praha-Zahradní Město a Praha-Eden, kde vznikne i kvalitní přestupní vazba na autobusy resp. tramvaje.
-
- Sada strategických cílů MČ Praha 10