Botič: pobytové plochy v předprostoru polouzavřeného bloku mezi ulicí U Vršovického nádraží a Petrohradská
Představení projektu
Základní informace
Základní informace k projektu | Aktuální stav |
---|---|
Aktuální stav | V přípravě |
Odbor (garant) | Odbor Kancelář hlavního architekta |
Vedoucí projektu | Ing. arch. Jiří Zákostelný |
Zahájení | leden 2026 |
Dokončení | červen 2026 |
Odkaz | [https://www.verejneprostory.cz/uzemni-planovani/strategicke-dokumenty/urbanisticka-studie-botic] |
Cíl strategického plánu udržitelného rozvoje | 11.1. – Moderní způsob plánování a rozvoje veřejného prostoru |
Opatření strategického plánu udržitelného rozvoje | 11.1.2. – Tvorba a důsledné používání podrobnějších plánovacích nástrojů |
Oblasti, kterých se projekt týká
Oblast strategického plánu udržitelného rozvoje
Detaily projektu
Realizace další projektové fáze vybrané části koryta Botiče vychází z urbanistické studie Botič (PROJEKTOR s.r.o., Archum architekti s.r.o., 2019). Tento projekt získal Cenu veřejnosti v soutěži Urbanistický projekt roku 2019.
Potenciál tohoto úseku podél toku Botiče je v relativně klidném prostředí (oproti rušné ulici Vršovická), jež je dáno (polo)uzavřeností vnitrobloku, který mu po celé délce tvoří svým objemem intimní charakter. Toto příjemné prostředí, které je v těsném sousedství s původní zástavbou Vršovic (vila Jitřenka aj.),
ZŠ U Vršovického nádraží či domova pro seniory, má potenciál nalákat návštěvníky, jež ocení místo pro zastavení či odpočinek.
Zkvalitnění tohoto prostoru stojí na úpravě zeleně, spolu s osazením pobytových prvků. Základní myšlenkou návrhu je vytvoření páteřní komunikace, která se vine středem území jako vyschlé rameno Botiče. Na cestě po toku zůstaly nevyschlé „louže“ – vodní prvky využívající dešťovou vodu pro podpoření příjemného mikroklima ve vnitrobloku. Návrh nabízí možnost přirozeného průchodu územím, jako klidnou alternativu ke stávající rušné komunikaci pro pěší i cyklisty. Na středovou komunikaci jsou navázány pobytové paluby – dřevěná mola, herní prvky i ostatní mobiliář. Terénní val u hlavní komunikace je využit pro vložení pobytového schodiště jako přirozeného hlediště.