Primární prevence rizikového chování dětí a pravidelná sociologická šetření

Představení projektu

Podpora duševního zdraví na školách pro žáky i pedagogy je v současné době nezbytná. Ve školách je utvářena spolupráce se školními metodiky prevence, kteří dětem a mladistvým, ale také učitelům, nabízejí podporu v náročných situacích. Sociologické šetření na základních školách probíhá formou anonymních dotazníků s otázkami týkajícími se vztahu žáka ke škole, pedagogům a spolužákům, toho, jak vnímají atmosféru ve třídě.

Základní informace

Základní informace k projektu
Aktuální stav
Aktuální stav
V realizaci
Odbor (garant)
Odbor školství
Vedoucí projektu
PhDr. Roman Vaculka
Zahájení
průzkum od 2018, prevence od 2023
Dokončení
trvale
Odkaz
neuveden
Cíl strategického plánu udržitelného rozvoje
7.1. – Inspirativní a vstřícné prostředí obecních škol s dostatečnou kapacitou
Opatření strategického plánu udržitelného rozvoje

Oblasti, kterých se projekt týká

Malešice, Michle, Strašnice, Území Prahy 10, Vinohrady, Vršovice, Záběhlice, Zahradní Město

Oblast strategického plánu udržitelného rozvoje

Vzdělaná Praha 10

Detaily projektu

PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ
Podpora duševního zdraví na školách pro žáky i pedagogy je v současné době nezbytná.

Pro všechny školy zřizované MČ Praha 10 je prevence rizikového chování a posilování duševního zdraví nutnou prioritou. Ve školách je utvářena spolupráce se školními metodiky prevence, kteří dětem a mladistvým, ale také učitelům, nabízejí podporu v náročných situacích. Školy na Praze 10 usilují o to, aby dokázaly systém primární prevence sdílet, zkvalitňovat a postupně sjednocovat. Metodikům prevence jsou během roku zajišťovány odborné semináře zaměřené na aktuální témata i vycházející z potřeb jednotlivých škol.
Školy v této souvislosti spolupracují s Pražským centrem primární prevence. Při konkrétních realizacích primární prevence probíhají formáty vždy ve 2 blocích, po 2 vyučovacích hodinách na 1. stupni a po 3 vyučovacích hodinách na 2. stupni.

SOCIOLOGICKÉ ŠETŘENÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
Pro kvalitní a efektivní plánování preventivních programů je podstatný trend vývoje vztahu dětí ke škole, i výskyt rizikového chování. Již dvakrát proběhlo sociologické srovnávací šetření na druhých stupních základních škol, a to v letech 2018 a 2024.
Šetření probíhá formou anonymních dotazníků s otázkami týkajícími se vztahu žáka ke škole, pedagogům a spolužákům, toho, jak vnímají atmosféru ve třídě, ale také na jejich osobní zkušenosti s rizikovým chováním, například konzumace alkoholu, kouření běžných nebo elektronických cigaret apod. V současné době je na vzestupu trávení času v digitálním světě.
Srovnání let 2018 a 2024 mělo podobný trend jako podobná šetření v celé ČR. Vliv na zhoršení wellbeingu způsobilo i přerušení prezenční výuky v době Covidu. Závěry šetření jsou mimo zřizovatele poskytnuty personalizovaně i jednotlivým školám.
Pro zachování efektivity prevence rizikového chování je plánováno, aby toto šetření probíhalo v pravidelných intervalech.

více

Deník projektu

Doposud žádná data

Galerie projektu

Přidat fotografii do projektu.

Projekt*
Název
Popis fotografie
Fotografie*
Maximum file size: 256 MB

Deník projektu

Přidat záznam do deníku projektu.

Projekt*
Datum*
Popis akce / aktivity*