Tramvajová trať Počernická
Představení projektu
Základní informace
Základní informace k projektu | Aktuální stav |
---|---|
Aktuální stav | V přípravě |
Odbor (garant) | Odbor dopravy |
Vedoucí projektu | Ing. František Daníček |
Zahájení | 2025 |
Dokončení | 2027 |
Odkaz | [https://www.iprpraha.cz/stranka/3445/tramvajova-trat-pocernicka] |
Cíl strategického plánu udržitelného rozvoje | 4.1. – Dostupná, kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava |
Opatření strategického plánu udržitelného rozvoje | 4.1.1. – Aktivně se podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy |
Oblasti, kterých se projekt týká
Oblast strategického plánu udržitelného rozvoje
Fotogalerie
Detaily projektu
V roce 2025 bude zahájena stavba tramvajové trati v Počernické ulici. Nová trať o délce 2,4 kilometru je
navržena s odbočením z Vinohradské ulice u Hagiboru a bude ukončena smyčkou před Dřevčickou ulicí vedle areálu Klimacentra.
Záměr tramvajové trati je zde plánován již od urbanistických studií při stavbě sídliště, nyní i v koordinaci
s obnovou páteřních káranských vodovodních přivaděčů, které jsou v ulici vedeny. Aktuální technologie umožňují jejich rekonstrukci s uložením pod vozovky a současně i vybudování tramvajové tratě v ose ulice.
Plánování tramvajové trati
Dopravní podnik hl. m. Prahy byl pověřen vyprojektováním a realizací kompletní stavby. V roce 2021
byla stavba představena veřejnosti, v roce 2022 proběhlo posouzení vlivu na životní prostředí. Na konci
roku 2024 bylo pro stavbu získáno pravomocné stavební povolení. Samotná realizace je plánována
zahájením v roce 2025 a dokončením v roce 2027. Dopravní podnik pro akci zajistil spolufinancování
z Evropské unie v rámci Operačního programu Doprava.
Provizorní vozovka
V první fázi se začne přeložkami inženýrských sítí pod středovým pásem a zřízením provizorní vozovky
ve středu ulice, aby mohl být zachován automobilový provoz i při budování nových vodovodů. Až do
konce roku 2026 bude stavba věnována pouze inženýrským sítím. Tramvajová trať a s ní i opět zelený
středový pás se objeví až v roce 2027.
Hluk se nezvýší
Nová podoba Počernické ulice bude připomínat tu současnou – tramvajové koleje budou ve středovém zeleném pásu a podél nich budou jízdní a cyklistické pruhy a podélné parkování. Poblíž koncové smyčky je navrženo i nové parkoviště. V rámci projektu byly důsledně prověřeny i otázky hluku z tramvajové dopravy.
Rychlejší spojení bez přestupu
Po dokončení stavby bude na 2,4 km dlouhé tramvajové trati šest zastávek – přibude zastávka Hagibor
pro novou zástavbu a zastávka Tuchorazská mezi Plaňanskou a Sídlištěm Malešice. Tramvaje přinesou
dvě přímé linky na Floru a dále jednu přes Vinohrady na Karlovo náměstí a druhou přes Žižkov k Hlavnímu nádraží a na Náměstí Republiky. Současně bude v Počernické ulici zachováno autobusové spojení na Florenc i na Limuzskou jednou autobusovou linkou, která bude mít některé zastávky společné s tramvajemi.