MČ Praha 10 má pro nouzové ubytování osob zřízeny dva „krizové byty“ se základním vybavením (postele, stůl se židlemi, nádobí, koupelna, záchod, kuchyňská linka, vařič, mikrovlnná trouba). Dále je k dispozici osm míst na ubytovně pro učitele.
V případě velkého množství osob, které budou muset být v důsledku mimořádné události (přírodní katastrofa, průmyslová havárie aj.) ubytováni, budou tyto osoby ubytováni v tělocvičnách základních škol.
V červnu roku 2019 bylo zřízeno Kontaktní centrum pro bydlení, které kromě poskytování informací o dostupném a sociálním bydlení zprostředkovává poradenství ve složitějších případech. Občanům nabízí například kontakt na právníka nebo občansko-právní poradnu, na sociální pracovníky, úřad práce, finanční poradenství, prevenci zadlužení a mnoho dalšího. Městská část také v roce 2019 schválila “Zásady pronajímání bytů svěřených městské části Praha 10“, které kladou důraz na dostupné a sociální bydlení.
Obložnost krizových bytů je nahodilá, dle situace. V roce 2020 pouze 1 byt obsazen a 1 místo na ubytovně, v roce 2019 nebyl žádný z bytů obsazen. Kapacitu vnímáme jako dostatečnou.
Dále jsou zde soukromé ubytovny, např. Ubytovna v ulici Nad Slávií (cca 70 lůžek), v ulici Štěchovická, v ulici Černokostelecká.
Koncepční přístup k rozdělování bytů potřebným deklaruje i zakotvení dostupného a sociálního bydlení ve “Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030” (Oblast 9. Praha 10 přátelská, 9.4. Dostupné a sociální bydlení, 9.4.1. Systémově reagovat na potřeby v oblasti bydlení).
Krizové byty v roce 2021 byly využívány minimálně. Důvodem je, že tyto byty jsou vyčleněny skutečně na existenční krize, do kterých se v toto roce klienti OSO nedostávali. Přičítáme to zejména bytové politice městské části, kdy bytovou situaci klienta v složité sociální situaci vyřeší běžný proces během několika měsíců. Kontaktní centrum pro bydlení odbavuje měsíčně desítky klientů. Pracovníci řeší otázky týkající se možnosti získat bydlení a otázky související – zadluženost, exekuce. Klienty taktéž odkazuje na sociální poradenství sociálních pracovníků. Jeden sociální pracovník je začleněn přímo do činnosti kontaktního centra bydlení. Upřednostňovány při přidělení bytů jsou (bonifikace v rámci hodnocení podle Zásad): Závažnost a délka trvání bytové nouze, počet a věk nezaopatřených dětí v domácnosti, jiné faktory zvýšené zranitelnosti (hrozba odebrání dětí, možnost návratu dětí do rodiny, těhotenství, samoživitel), rizikové situace a překážky (návrat z náhradní rodinné péče či dětského domova, oběť domácího násilí, vysoký věk), zdravotní stav.
MČ Praha 10 zareagovala na situaci související s pandemií COVID-19. Připravila balíček pomoci: umožnila odklad platby pro nájemníky v obecních bytech. Nájemci obecních bytů mohli do 30. září 2020 zažádat o splátkový kalendář. Pokud do té doby nezaplatili nájemné za příslušné měsíce, nebyli pokutováni ani jim nehrozila výpověď. V případě dotazů se mohli občané nadále obracet na telefonickou linku Kontaktního centra bydlení (267 093 225), které nepřerušilo svou činnosti.
Stav v roce 2020: Bytový fond svěřený MČ Praha 10 představuje stále jeden z větších obecních bytových fondů, tvoří cca 6 % všech bytů na území Prahy 10. Z 3304 je 260 bytů (tj. 7,9 %), které jsou dlouhodobě neobsazeny a jejichž využití je podmíněno rekonstrukcí. Oproti předchozímu roku se absolutní počet takových bytů snížil o 93 jednotek, percentuálně podíl na celkovém bytovém fondu klesl z 10,6 %, tj. o 2,7 %.
MČ Praha 10 zrychlila v roce 2020 s rekonstrukcemi bytů – zrekonstruováno bylo 139 bytů z vlastních prostředků městské části a 35 bytů z dotace MHMP. V roce 2019 se jednalo jen o 105 bytů, dotace přitom nebyly využity vůbec. Na rok 2021 je naplánována rekonstrukce 151 bytů (120 z vlastních prostředků MČ, 31 z dotace MHMP).
Pochopitelně však platí, že bytové potřeby obyvatel Prahy 10 převyšují její možnosti.