Primární prevence rizikového chování dětí a pravidelná sociologická šetření
Představení projektu
Základní informace
Základní informace k projektu | Aktuální stav |
---|---|
Aktuální stav | V realizaci |
Odbor (garant) | Odbor školství |
Vedoucí projektu | PhDr. Roman Vaculka |
Zahájení | průzkum od 2018, prevence od 2023 |
Dokončení | trvale |
Odkaz | neuveden |
Cíl strategického plánu udržitelného rozvoje | 7.1. – Inspirativní a vstřícné prostředí obecních škol s dostatečnou kapacitou |
Opatření strategického plánu udržitelného rozvoje |
Oblasti, kterých se projekt týká
Oblast strategického plánu udržitelného rozvoje
Fotogalerie
Detaily projektu
PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ
Podpora duševního zdraví na školách pro žáky i pedagogy je v současné době nezbytná.
Pro všechny školy zřizované MČ Praha 10 je prevence rizikového chování a posilování duševního zdraví nutnou prioritou. Ve školách je utvářena spolupráce se školními metodiky prevence, kteří dětem a mladistvým, ale také učitelům, nabízejí podporu v náročných situacích. Školy na Praze 10 usilují o to, aby dokázaly systém primární prevence sdílet, zkvalitňovat a postupně sjednocovat. Metodikům prevence jsou během roku zajišťovány odborné semináře zaměřené na aktuální témata i vycházející z potřeb jednotlivých škol. Školy v této souvislosti spolupracují s Pražským centrem primární prevence. Při konkrétních realizacích primární prevence probíhají formáty vždy ve 2 blocích, po 2 vyučovacích hodinách na 1. stupni a po 3 vyučovacích hodinách na 2. stupni.
KONCEPCE PPRCH 2025-2031
Koncepce primární prevence rizikového chování (PPRCH) na období 2025–2031 se zaměřuje na prevenci rizikového chování u dětí a mládeže na území MČ Praha 10, přičemž klade důraz na efektivní implementaci, kvalitu a koordinaci programů ve školách.
Dokument vychází z analýzy aktuálních trendů rizikového chování, demografických údajů a výzkumů týkajících se duševního zdraví a závislostního chování žáků.
Koncepce určuje klíčové pilíře pro realizaci prevence, včetně legislativy, financování, spolupráce mezi subjekty a hodnocení efektivity programů.
Celkově jde o komplexní přístup k prevenci, který se zaměřuje na podporu duševního zdraví a zajištění bezpečného a podpůrného školního prostředí pro všechny zúčastněné.
SOCIOLOGICKÉ ŠETŘENÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
Pro kvalitní a efektivní plánování preventivních programů je podstatný trend vývoje vztahu dětí ke škole, i výskyt rizikového chování. Již dvakrát proběhlo sociologické srovnávací šetření na druhých stupních základních škol, a to v letech 2018 a 2024.
Šetření probíhá formou anonymních dotazníků s otázkami týkajícími se vztahu žáka ke škole, pedagogům a spolužákům, toho, jak vnímají atmosféru ve třídě, ale také na jejich osobní zkušenosti s rizikovým chováním, například konzumace alkoholu, kouření běžných nebo elektronických cigaret apod. V současné době je na vzestupu trávení času v digitálním světě.
Pro zachování efektivity prevence rizikového chování je plánováno, aby toto šetření probíhalo v pravidelných intervalech. Další dotazování bude probíhat na jaře 2026.